Min resa till London. Dag 2.

Torsdag 4 februari

Ja jag tänker verkligen berätta det här i detalj! Min blogg, jag bestämmer och det blir bara nyttig för folk som är intresserad av att resa dit. Vilket jag rekommenderar! Res dit!

Så min andra dag i London började med en engelsk frukost bestående av té och smörgåsar med sylt på...inte alls nyttig men det är tydligen vad de har till frukost. Inte hittade jag nåt smör heller...men även fast det var onyttigt så blev man rätt pigg.

Eftersom min vän och guide var upptagen fram till 3 på eftermiddagen så beslöt jag mig för att försöka mig på en egen rundvandring i stan. Jag lämnade vandrarhemmet vid niotiden och hade beslutat mig för att gå raka vägen till floden Themsen och sen vandra uppför den till Parlamentshuset. Så med kartan i högsta hugg så gav jag mig ut på upptäcktsfärd.

Först så gick jag vilse...haha bra början. Jag kom till något bostadsområde där alla hus var VITA. Vartenda hus, både på insidan och på utsidan. Vitt vitt vitt. Kompensationsbrist för att de har för lite snö eller? :P





Men efter ha frågat om vägen så fick jag veta att jag hade gått åt totalt fel håll så det var bara att vända om. Fortfarande så var alla husen vita. Engelskmännen gillar sitt vitt. Men sen kom jag in i ett bostadsområde som var annorlunda. Husen var i färg :O





Var självklart tvungen att fota detta, kunde ju knappt tro det själv efter ha vandrat omkring i vittland.


Efter en timmes vandring så hade jag nåt mitt första mål. Floden Themsen. Jag hade har rykten om att det egentligen inte var mer än ett stor äcklig lerpöl men blev ändå förvånad när det visade sig stämma. Som kompensation var broarna stora och färggranna.



Man ser inte så bra på den här bilden, men bron var målad i alla möjliga pastellfärger!

Jag hittade också en intressant byggnad på andra sidan floden. Fick senare veta att det var ett energikraftverk. Jag blev rätt förvånad att de hade såna inne i staden, de brukar väl vara utanför? Men kanske är det nog för att London är stort. Blir nog långa ledningar ifall de är utanför och det kostar ju mera.



Efter ha botaniserat runt omkring Themsen så började min vandring till Parlamentshuset. Det var verkligen fullt med folk där, och så klart fullt med poliser och japaner med kameror. De finns verkligen överallt :P

Visst, detta är tydligen en av London's stora turistfällor, men att den skulle vara så FUL?! Hade jag aldrig trott. Helt vulgär och gräll med en tråkig beige grå färg...nej denna byggnad borde engelskmännen inte vara stolta över.





Dock så fick jag ett par snygga bilder på byggnaden. Så varsegod och njut av något otroligt känd ful sak. :P (Okej ska sluta tjata om hur ful den är nu).


Efter ha kommit hit så var det snart dags för mig att röra mig tillbaka till vandrarhemmet för att äta lunch. Men när jag kom dit och såg vad de hade för nåt så ändrade jag mig och letade upp en mataffär och köpte nyttig frukt (Äpplen :D) och lite bröd och youghurt.

Efter ha ätit så var klockan nästan tre och det var dags för mig att återigen möta min guide. Vi bestämde att vi skulle gå och se Hyde Park och något kallat Kensington Gardens. Det är egentligen samma park, bara åtskilda av vatten.

Hyde Park är väl det närmsta en skog London har. 4000 träd stod det stolt på en skylt. Men det var väldigt fint där, med många svanar och mycket grönt. Dock så märkte man att det var mycket kontrollerat av människor och tydligen så stänger de parkerna på kvällarna.



Ett rykte går att alla Englands svanar "tillhör" deras drottning. Fick dock lära mig att detta var ett felaktigt rykte. (Men jag anser att man inte kan äga något djur alls!)



Försök att kontrollera naturen i Kensington Gardens.

Vi var i parken tills det stängde och sen så satte vi oss vid en sjö och pratade. Eftersom det var första gången vi sågs så hade man ju mycket att diskutera. :)

Efter det så sa vi adjö och jag gick till vandrarhemmet och sov. Haha låter som om jag sagt det förut och kommer säga det igen. :P












.

1 kommentarer:

Cleo 25 februari 2010 kl. 01:35  

Vilka fina bilder på deras fula byggnader :)

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!