Rosa vs Blått? - Låt barnen välja själva!

Läste nyligen en artikel där mammor medvetet klär sina söner i rosa för att på så sätt få en motreaktion mot dagens samhälle där flickor ska ha rosa och killar blått. Javisst, jag ser inget fel med mot det, finns alltför många personer som är fast i de traditionella könsrollerna. Men ju mer man läste, desto mer förfärad blev jag! Dessa mammor mer eller mindre tvingar på barnen rosa kläder, klänningar och allt möjligt. Detta är alltså mammor, som medvetet går in på flickavdelningarna i klädaffären och letar upp det mest tjejiga sak de kan hitta att ha på sin pojke!
En köpte ett par stövlar som inte bara var rosa, utan hade hjärtan och allt, till sin son och hävdade bestämt att hennes son inte skulle ha något "pojktrams".
En av mammorna gick till och med så långt och sa att hennes son inte ägde ett plagg som inte var rosa!



Fel? Ja så ta mig tusan att det är! Men inte för att deras söner gillar dessa färger, utan för att de, föräldrarna, ska skapa en reaktion från folk runtomkring. Så att de kan säga "Ja, vi låter oss inte styras av könsroller!" Det är ju fan precis vad ni gör? Hur jävla idiotisk får man vara? Att man går omkring och orsakar sitt barn sådana plågor, att inte låta barnet själv få välja, för att utveckla sin personlighet, bara för att visa sig själva på styva linan. Dessa föräldrar är lika hemska som de som tvingar på sina barn rosa klänningar om de är flickor och blå skjortor om de är pojkar. Barn har rätt, precis som alla andra, att själva få ha valfrihet. Visst, ett litet barn kanske inte kan prata, men man kan faktiskt visa barnet olika alternativ och det plagg barnet verkar mest intresserad för, köper man. Svårare än så är det inte! Frågan är dock:
Vad hände med rätten att låta barnen välja själva?

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!