Min resa till London. Dag 1.

Onsdagen den 3 februari.

Steg upp 6 på morgonen för att komma i tid till flygplatsen. Planet gick vid elva men jag ville vara ute i god tid så att jag inte missade flyget. Men lärde mig att komma till flygplatsen 8 på morgonen var lite väl tidigt. Nästa gång så tänker jag se till att vara där bara en timme innan eller nåt.

Efter incheckningen så roade jag mig med att ta foton på flygplatsen. Fanns inte så mycket mer att göra, och så läste jag lite.



Mina väskor...hade verkligen tråkigt :P

Sen så var det att gå till gaten men när man väl kom dit så fick man veta att planet var försenat en timme så då var det bara att skicka iväg ett sms till min kompis i England som skulle möta mig att det var snöstorm och planet inte kunde lyfta. Haha. Kändes som om jag bodde på Nordpolen och isbjörnar vandrade omkring på gatorna.

Men efter ytterligare en stunds väntan så fick vi äntligen komma ombord på planet! Men gissa om jag var nervös. Det var min allra första gång jag flög, och jag var helhispig. Det satt en gammal tant bredvid mig och jag tror hon märkte av min nervositet för hon började prata med mig och berättade om första gången hon flög och att hennes son var flygingenjör och berättade om alla säkerhetsdetaljer ombord på flyget. Hon var också snäll och bjöd på äppelmuffins. :) Jag lugnade ner mig tillräckligt vartfall för att njuta av utsikten. Och vilken utsikt! Det är faktiskt vackert ovanför molnen. Utsikten var helt klart värt allt, att bli hypernervös och få ont i öronen på grund av lyfttrycksförändringen. Tyvärr så kunde jag inte ta några bilder för min kamera låg nerpackad i väskan. :( Men nästa gång så tänker jag vara beredd!

Efter en två timmar lång flygresa landade vi på London Heathrow. Och det första jag la märke till var att det var grönt! De har grönt på vintern! :O
Jag fick en chock. Vinter för mig är vitt, isigt och kallt men det såg ut som tidig vår där. Det var en upplevelse i sig faktiskt. Jag tror nog att jag är en riktig nordbo. :P



Bevis på att engelsk vinter är grön!

Efter att ha passerat alla kontroller och hämtat mitt bagage så var klockan tre, eller två engelsk tid och då gick jag och letade upp min vän. Fast han hittade mig så nästan på en gång så behövde inte oroa mig och det första vi gjorde var att åka till British Museum. Jag har velat åka dit sen jag var 13 och nu äntligen så fick jag se deras egyptiska avdelning. Satt och höll en lång föreläsning om Mykerinos (Egyptisk farao och också en av pyramiderna vid Giza) och egyptiska begravningsritualer för min kompis. Tror han märkte att historia är en passion hos mig. Nästa stopp blir nog Berlin för att se Nefertiti bysten. :) Eller Egypten. Vill så gärna dit.

Fick också med mig en karta över British Museum. :D

Efteråt så blev jag bjuden på Kladdkaka som jag faktiskt fick veta är en svensk uppfinning. Trodde att det fanns överallt men tydligen inte. Säger ju hur mycket jag vet om världen. :P God var den vartfall, smakade precis som den här hemma.

Sen skulle vi leta upp vandrarhemmet som jag skulle stanna på, vilket låg nära Hyde Park, en känd park som är väldigt stor. Och så fick jag åka tunnelbanan, och det var....underligt. Fullt med kameror överallt och skyltar som sa att "Detta är förbjudet. Och det här med. Och det här. Och det här. Och det här med." De hade inte heller några sopkorgar och jag fick veta att allt det här berodde på att folk var rädda för terroristattacker. Snacka om paranoida. Och varje gång man stannade vid en station så var det en förinspelad röst som sa att man skulle akta utrymmet mellan tåget och stationen. "Mind the gap"...kul en-två gånger men sen tröttnade man.


Vid sextiden så kom vi till vandrarhemmet och jag checkade in och packade upp och sen satt vi och pratade ett par timmar i trapphuset för vi var lite trötta...och jag tog ett par fler foton. Bland annat på väggen i trapphuset.



Jag vet att jag tar underliga bilder, men det är bättre än fota det som alla andra redan fotat.

Sen tyckte jag det blev för varmt, för England är verkligen inte kallt så vi gick ut och min kompis visade mig runt litegrann. Dock så var det för mörkt för att ta bilder.

Runt midnatt sa jag adjö till min kompis och gick till vandrarhemmet och la mig.

Och detta är i detalj hur min första dag i London var. :P

1 kommentarer:

Cleo 23 februari 2010 kl. 14:15  

Så fint skrivet :) Ser fram emot nästa dagar som kommer skrivas här :D

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!