Moderaternas syn på Kärnkraft

Hade tänkt börja med ett helt ny serie inlägg om våra olika partiers syn på Kärnkraft. Även fast det inte verkar så utåt sett, så har kärnkraft blivit en del av valet. Idag så tänkte jag presentera Moderaternas syn på Kärnkraft.



Utdrag ur deras valmanifest:

Moderaterna är ett parti för hela Sverige. Vi arbetar för alla människors frihet. Med tydlighet i våra värderingar, närvaro i människors vardag och insikt i vår tids samhällsproblem, söker Moderaterna svaren på hur Sverige kan bli ett bättre land för alla.

Kärnkraften är en grundpelare för den svenska elförsörjningen med nära hälften av dagens elproduktion. Den är helt nödvändig för att skapa långsiktigt goda förutsättningar för industri och företag som är beroende av el för sin överlevnad. Kärnkraften är dessutom klimatvänlig och bidrar starkt till att vi i Sverige har stora chanser att nå våra klimatmål.

Därför behöver vi kärnkraften
Den elproduktion som de förnybara energikällorna kan generera kommer under en mycket lång tid framöver inte att kunna tillgodose behoven för svensk industri mer än till en liten del. Således behövs kärnkraften i Sverige.

Ersätt de gamla kärnkraftverken
I Alliansens klimat- och energiöverenskommelse finns en vision om att Sverige år 2050 inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser till atmosfären. Om detta ska kunna uppnås kommer vi att behöva all vår nuvarande klimatvänliga elproduktion för att nå våra mål.
År 2050 är livslängden dock över för dagens kärnkraftverk, som snart är 35 år gamla. För att vi även fortsättningsvis ska kunna ha kvar kärnkraften har vi nu ändrat på vår lagstiftning så att gamla uttjänta reaktorer kan ersättas.

Öka säkerheten och kompetensen
De höga miljö- och säkerhetskraven vid bearbetning av kärnbränsle och hantering av kärnavfall är viktiga att säkerställa. Även inom kärnteknikområdet krävs ny och nödvändig expertis. Därför måste vi förbättra kompetensen i Sverige inom dessa områden.
De nya reaktorer som i dag byggs i Finland har en högre säkerhet, bättre ekonomi samt högre effektivitet och tillgänglighet tack vare färre driftsstopp och modernare funktioner.


Moderaterna vill

- utveckla den svenska kärnkraften.
- förbättra svensk kompetens inom kärnteknik och säkerhet.




Nu kommer vi till frågan, sedan när blev kärnkraft miljövänlig? Det är den absolut farligaste energikällan som finns idag, som kräver enorma skyddsanläggningar för att ens vara hanterbart. Ett enda litet misstag med kärnkraft och stora delar av Sverige kan bli obebodda. Nu tänker jag inte, som många andra gör, dra upp Tjernobyl, men vi här i Sverige har Världens största kokvattenreaktor på Oskarshamn. Om den smäller, så blir det inte nådigt för oss svenskar.
Detta vatten som används i reaktorn blir också radioaktivt. Nu kan man fråga sig, vad tycker Moderaterna att vi ska göra med det vattnet?

Sedan så klarar inte dagens kärnreaktorer av ens en dag utan mänsklig tillsyn. Det är ett evigt arbete med att pilla med reaktorerna så att de inte blir överhettade, och det krävs bara ett litet misstag, för att det ska slå slint. Moderatorerna säger gärna (jag vet, jag pratade med en igår) att vi har sådan hög säkerhet på våra kärnkraftverk, så att en härdsmälta skulle inte vara så allvarlig! Alltså, nu pratar vi om en reaktion som får en atombomb att verka minimal (även de minsta reaktorerna är cirka 20 gånger mer "effektiva" än en atombomb). Jag förstår inte hur politikerna tänker.

För att inte nämna avfallet och uranbrytningen. Folk blir sjuka och dör när de arbetar med det, det är ett bevisat faktum. Sedan så är avfallet radioaktivt i 100 000 åren eller mer, och själva brytningen av uran gör stora sår i naturen. Bland annat kan närliggande sjöar bli förgiftade.

Nej, att leka med kärnkraft är inte ett alternativ för människan. Det är att leka med våra öden.

2 kommentarer:

Michael Karnerfors 10 september 2010 kl. 06:56  

Oj, min långa kommentar försvan. Har du haft trassel med kommentarsfunktionen också?

Madeleine 13 september 2010 kl. 13:55  

Nej, men däremot har flera av mina inlägg försvunnit. Det är rätt jobbigt att sådant händer, mycket krångel med blogger just nu.

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!