Vänsterns syn på Kärnkraft

Ok, nu fortsätter jag med ett av de röda partierna nämligen Vänsterpartiet och hur de ser på Kärnkraften här i Sverige. Men innan jag börjar så ska ni veta att jag inte tycker något av dagens riksdagspartier är bra, politik är nog inte min grej. Så det jag skriver är bara min åsikt om vad de olika partierna skriver om kärnkraft, inte att jag propagerar för de röd-gröna, eller för alliansen.


Vartfall, Vänstern är nog det parti som man minst förknippar med miljö (förutom Moderaterna som väldigt länge inte ens haft någon miljöpolitik alls!). När jag tänker Vänstern så blir det istället kommunism, extrema åsikter, feminism, jämställdhet och en liten småfånig dröm om Utopi, och detta märks i deras valmanifest. Det enda som står om Kärnkraft på deras hemsida är detta:

Ska vi fortsätta använda kärnkraft i Sverige?
Vänsterpartiet vill avveckla kärnkraften. Vi säger nej till att bygga ny kärnkraft. I februari 2009 gjorde Vänsterpartiet en ny energiöverenskommelse med Socialdemokraterna och Miljöpartiet. I den anger vi att kärnkraften successivt ska fasas ut med hänsyn till sysselsättning och välfärd och i den takt kärnkraftselen kan ersättas med el från förnybara källor samt energieffektivisering.

Hur ser ni på uranbrytning?
Uranbrytning är sannolikt den mest miljöskadliga hanteringen man kan tänka sig. Dessutom är den ändlig. Vänsterpartiet säger nej till uranbrytning i Sverige.


De säger rätt ut, att de egentligen inte har någon ståndpunkt själva om Kärnkraften. Att de bara håller med Socialdemokraterna och Miljöpartiet, för att bevara det röd-gröna samarbetet. Vänsterpartiet är alltså inga aktiva motståndare mot kärnkraften, de är snarare passiva stugsittare när det kommer till denna miljöfråga. Och faktiskt miljön i allmänhet.



För ett par dagar sedan så pratade jag med en vänsterpartist, och hon verkligen brann för sjukvården och människor i allmänhet, men då jag frågade om deras miljöprogram, så blev hon helt ställd. Hon började lite vagt med "Eh, ja...vi har en väldigt kraftfull miljöpolitik...men vi har ingen information om den!" Efter en vidare diskussion så kom jag fram till att miljö inte är en hjärtefråga för Vänstern. Det är nästan identiskt med Socialdemokraternas och Miljöpartiets syn på miljön, och verkligen inte så djupgående.

Så, Vänstern är ivriga människor när det kommer till jämställdhet och en hög välfärd, men när det handlar om miljö, så då vill de att storebror Sosse eller lillasyster Miljö ska ta hand om det. Är det verkligen rätt väg för ett riksdagsparti? Borde de inte bilda sig en egen uppfattning?

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!