Människors försök att reglera naturen

Jahapp, jag har inte hunnit skriva på ett tag då så mycket har hänt på en gång. Mamma har varit på förlossningen och jag var tvungen att åka till Eskilstuna, och vissa av er läsare vet hur mycket jag hatar tåg, bussar, you name it. Inte alls kul att bli så sjuk som jag blir, och sen så har man börjat på en helt ny utbildning (fast det är ju kul). Meh!

Men vartfall, när jag satt där på tåget så började jag fundera kring en frågeställning som ett par klasskamrater drog fram.
Är människans påverkan (på omgivningen) naturlig?

Det kan man säga, är en väldigt bra fråga. Ni som följt från början vet ju hur mycket jag brinner för djurskydd, och jag tycker inte alls den påverkan människor gör är något bra. Ett exempel är rävarna. Alla som har läst ett uns av biologi vet att naturen kan reglera överpopulation själv, till exempel rävar äter sorkar, sorkar äter upp vissa växter, det är helt enkelt en naturlig gång. Men vi människor, vi tycker att vi kan ta till hundar och låta de jaga upp rävarna ur sina gryt, och sen så dödar vi dem, allt för att det är "spännande, intressant och kul" (dessa ord har jag hört av en jägare). Sen när blev det rätt att döda något för att det är roligt?



Sedan så blir människor irriterade på den ökande populationen av sorkar som äter upp grödor och använder gifter för att utrota denna "ohyra". Skitsamma om vi samtidigt dödar cirka 15 andra arter, förgiftar vattnet i omgivningen osv.
Rätt ska vara rätt, de äter upp "våran" mat, så låt oss döda dem!

Allt detta skulle vi faktiskt slippa om människor bara hade låtit bli att döda rävarna, vilket ledde till överpopulationen av sorkar, eftersom rävarnas huvudföda är sork. Och om rävarna var där för att reglera sorkarna, så skulle inte grödor bli uppätna. Vi skulle inte behöva använda gifter, som förstör omgivningen, både djurens och våran egen (eftersom vi faktiskt delar omgivning!)

Vi människor anser att vi har rätt att kontrollera naturens reglering, och blir sen irriterad på dess konsekvenser som det medför. Är det bara jag som ser felet i den logiken?

För att knyta ihop med utgångsfrågan, så skulle jag vilja säga så här: Människor är naturliga, eftersom det är evolutionen som har skapat oss som vi är. Vi har en hög intelligens och förmågan att tänka på ett problem utifrån olika synvinklar. Dock så har vi gått förlorade på vägen eftersom vi helt enkelt har lidit av storhetsvansinne. Allt är vårat, bara för att vi står över djuren, är toppen på näringskedjan. Vad människor glömmer är att, med den makt vi har över naturen så följer ett oerhört stort ansvar. Vi kan inte bara se på det kortsiktiga bästa för oss människor, utan för det långsiktiga bästa för alla.

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!