Vi skjuter våra egna och importerar nya!

Läste idag på Expressen att vi ska importera ett tjugotal nya vargar från den finsk-ryska vargstammen. Visst det är ju jättebra, för vi har en svårt inavlad vargstam, men ändå så var vi "tvungna" att skjuta 28 av våra egna vargar för att "förbättra" den genetiska variationen. Ni hör ju själva hur dumt det låter.
Och sen nästa år så ska vi ha en ny vargjakt, men tänk om man skjuter de Importerade Vargarna? Då lönade det sig inte att ta hit dem ju och vi har minskat den genetiska variationen ytterligare.

Fast visst, det kanske är lönsamt för Sverige. Vi kan skryta med att här så kan man skjuta fridlyst och utrotningshotat helt lagligt! Vi kommer nog få en hel del jägare från andra länder spända på att skjuta svensk varg, för att inte bara nämna våra egna jägare. Skogen kommer inte längre bli en tillhåll för djuren, utan för skjutgalna gubbar i rutig skjorta. Oj, tänk på vad vi kan tjäna på det här!
Och så fort vargstammen blir lite låg så är det ju bara att hämta nya, och fortsatta med denna brutala slakt. För det är vad det är, en slakt!


Skjuten varg!


Vad folk inte fattar är att våran vargstam är ett bra dragplåster för ekoturism! Det finns inte så många nordliga länder med stora rovdjur, och Sverige's skogar är till ytan sett, de största i hela världen! (50% av Sveriges yta är skog.) Tänk vad folk skulle betala för att få se vilda levande vargar. Eller för den delen björnar, lodjur och järvar. Eller varför inte Skogens Konung, Älgen? De skulle till och med bli glada över att se våra röda ekorrar som inte är vanligt nere i söder! Jag vet, för när jag var i England så var de ekorrarna grå.
Bara för att inte nämna det naturliga urvalet, vargen hjälper ju till att hålla ner älg och rådjursbeståndet, som varje år gör skador för miljoner.


Vargungar på Borås Zoo. Gulliga eller hur? :)

Vargar är underbara djur och genetiskt sett så skiljer sig de inte nämnvärt från hunden, som ska vara människans bästa vän. Visst, vargen kan riva får, men det gör hundar med, och i större utsträckning än varg! Men det hör man inte om på Nyheterna. Det är sjukt, denna hetsjakt på varg!

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!