Sverige - Våldtäkternas land

Sverige är ett välfärdsland, med höga ideal och förhållandevis låg kriminalitet, jämnfört med andra länder. I all avseenden förutom ett, våldtäkter. Alla mina vänner känner någon som har råkat ut för en våldtäkt, man hör hur det pratas om dem på stan, och man blir rädd när man hör hur många det är. Men jag har i alla år trott att detta var en stor överdrift, att det inte kan stämma, inte kan det vara så att lilla Sverige råkar ut för sånt här? Men det är så.

Nu är det tyvärr bevisat av FN...Sverige är verkligen våldtäkternas land. Antalet anmälda våldtäkter är det näst högsta i hela världen! Detta är oerhört skrämmande nyheter som presenteras på Aftonbladet, att så många våldtäkter faktiskt händer.


Tabell över ett antal länder, utifrån antalet våldtäkter per 100 000 medborgare.

Detta är ytterst tragiskt, men får en också att fundera, vad är det som gör att det händer i en sådan omfattning här? Varför drabbas svenskar av detta i en oerhört hög grad, vi är ju ändå ett industriland, ett välfärdssamhälle och ett land som anses tryggt? Något är oerhört fel med vårat land, när det enda land i världen som har högre våldtäktsnivå är Lesotho, ett litet land i Afrika som är svårt ansatt av alla möjliga problem.

Vi är ett litet land på nio miljoner, kända för ting som Nobelpriset och Pacemakern. Att vi också blivit kända som ett Våldtäkternas land är skrämmande.

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!