Låt duellen börja







En duell är en planerad strid mellan två personer, duellanter, enligt vissa regler. Den moderna duellen uppkom i Italien på 1500-talet som en ritual för att reglera hederssaker mellan adelsmän. Duellen spreds i slutet av 1500-talet via Frankrike till stora delar av övriga Europa. Duellens rötter går att spåra tillbaka till medeltidens tornerspel.
Moderna dueller skilde sig från de enviger eller holmgångar som förekom i forntid och medeltid, genom att en envig var föreskriven i lag som ett sätt att lösa rättstvister, medan duellerna gjordes upp privat, och ofta var olagliga.

Från Wikipedia

Bilder: Kvinnor i duell, Duelldräkter,Svartvita kvinnor, Yinyang, Svartvit duell

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!