Miljötips: Bananpapper

Oh just det ja, en kul sak hände mig förra veckan, som jag inte hunnit berätta om här ännu.
Jag vann tydligen miljötipstävlingen i skolan (Ni som läst innan, känner säkert till de 14 miljötipsen) och ännu mer förvånad var det för mitt tips om bananpapper. För att fira detta, så tänkte jag gå in lite djupare på denna ytterst intressanta produkt, som också luktar gott (jag lovar, det gör det!)


Detta block är den jag själv har, det finns andra fina att köpa på ecopaper.com

Detta är tyvärr relativt okänt i Sverige, att man kan köpa block och papper som är gjort av bananblad. Bananblad är en restprodukt som i normala fall inte används av plantagerna. För varje ton bananpapper som tillverkas så kan man spara upp till 20 träd. Med tanke på att det varje år produceras 42 MILJONER ton bananer, kan ni tänka er hur mycket bananblad som inte används. Dessa restprodukter är svårnedbrytbara i den omgivande miljön, vilket betyder att flera ton av detta bara ligger och skräpar. Rapporter säger att flera miljoner ton av detta material spolas ner i lokala floder och åar, vilket leder till stopp och torka. Inte trevligt detta.



Att ta tillvara dessa restprodukter har flera gynnsamma faktorer. Ett, du minskar påverkan på den närliggande miljön. Två, ekonomisk vinning för de som handhåller plantager. Tre, mindre koldioxid och mindre avfall produceras. Fyra, unikt (just nu i vart fall) att ha bananpapperblock. 5) Det finns kaffebladsblock, mangoblock och annat skoj också. Man behöver inte hålla sig till bananer. :P

Om ni är intresserade av att köpa dessa, så finns de på ett flertal ställen:

På Akademibokhandeln (i Eskilstuna, har inte kollat om andra har det)
Köp direkt av tillverkaren Ecopaper.com
Köp på Clearlife.se
Köp på Greenpad.se

Själv så rekommenderar jag Clearlife.se då de är absolut billigast. 40 kronor för ett block.



Så, vad vann jag då för detta miljötips? Jo, en biobiljett. Min vana trogen så valde jag ut en skön barnfilm att se, denna gången Narnia - Skeppet Gryningen. I 3D.

0 kommentarer:

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!