Recension: Segraren Står Ensam - Paulo Coelho

Efter önskemål av folk som läser här så vill de gärna veta vad jag läser, och vad jag tycker om den boken. Och jag trivs ju med att skriva, så är kommer min allra första recension, på en bok av en favoritförfattare, Paulo Coelho.

I korta drag så handlar boken om 4 olika personer som är totala främlingar för varandra och hur deras liv vävs samman under ett dygn i staden Cannes, under den stora filmfestivalen. Jasmine/Cristina, en hårt arbetande mannekäng som har flyr undan sig själv och händelser i det förflutna. Gabriella, en misslyckad skådespelerska som helt plötsligt verkar få sina drömmar uppfyllda. Hamid, en arabisk (nationaliteten nämns inte) modedesigner som gör allt för att hans folks sedvänjor ska bli accepterade i väst. Den sista personen är Igor, en rik, excentrisk ryss som är också bokens antagonist. Han letar efter någon att offra, för att ge ett kärlekens budskap till sin ex-fru Ewa, som är gift med Hamid.

Låter komplicerat eller hur? Men det är det faktiskt inte, då Coelho lyckas väva samman dessa karaktärer skickligt, samtidigt som han berättar om det glamourösa livet i filmfestivalens Cannes. Det finns bara två saker som jag invänder starkt emot i den här boken, ett, Jasmine/Cristina är alldeles för platt som personlighet. Då hon framträder som en av bokens huvudpersoner hade jag önskat mig mera djup hos henne. Coelho försöker att ge henne det, men han försöker för mycket helt enkelt.

Andra saken är att slutet, ja, jag hade nog önskat mig ett lite mera slut där. Här är det, det kommer inget mera efter detta, men som det verkar nu, lämnar han allt öppet, och jag känner mig lite otillfredställd.

Men förutom det, så är det en bra och läsvärd bok, kul att se Coelho ge sig in i kriminalromanernas värld, även fast han passar bäst med sina långa vandringsromaner såsom Alkemisten och Pilgrimsresan.

Betyg 3/5. :)