Skolpolitik


Innan jag skriver något annat måste jag bara säga detta. Jag avskyr mens! Så, nu är det ute, och jag ska prata om skolpolitik.

Som några av er kanske känner till, så kandiderar jag för Gröna Studenter som deras listetta, och igår så satt jag och skulle visa mig själv som skolpolitiker och berätta om Gröna Studenters och StuFF's arbete. Men döm om min förvåning att inget hände...de andra partierna som satt där med mig, de satt och plinkade på sina datorer och pratade om allehanda saker, medan alla studenter i skolan bara gick förbi. Jag tyckte det var så...underligt, att StuFF som studentkår och de som kandiderar till fullmäktige satt upptryckta i ett hörn och inte pratade med någon alls.

Efter en timme ungefär, så tröttnade jag och gick fram till ett par studenter på skolan, och frågade dem om varför ingen brydde sig om StuFF. Det de sa, var verkligen förvånade, men jag tog mig verkligen till det. Alla de jag pratade med, sa att de hellre ville att StuFF och deras kandidater kom till dem och pratade, frågade dem saker och ting, istället för att sitta som en liten sluten grupp i ett hörn av skolan.

Jag tycker verkligen det är dags för skolans studentkår att förändras och ska börja synas mer bland elever. Våran studentkår kommer inte att överleva, om vi inte visar oss och är aktiva. Det kan börja med en simpel fråga.

2 kommentarer:

Sture Eriksson 7 april 2011 kl. 05:31  

Skoldebatten behöver en omstart där fakta accepteras i stället för att sopas under mattan. DIVERGENSPRINCIPEN och dess konsekvenser bör stå i centrum likaväl som den svåra INDIVIDUALISERINGSFRÅGAN.

Madeleine 7 april 2011 kl. 12:54  

Ja. Jag är väldigt trött just nu och är inte helt hundra på vad divergensprincipen är för något. Men en omstart är kanske inte vad vi behöver, utan att man istället ska ändra fokus till något vettigare. Man borde lyssna mera på studenter, och se till att få med deras röst också. Det är ju studenterna de berör.

Räknare

Min blogg

I poeters sällskap så trivs jag
Bland böcker och ord finns jag
Med kameran i högsta hugg syns jag
Skrålandes för full hals hörs jag
Detta är min vardag

Detta är Jag!

Bloggintresserade

Bloggarkiv

Bloggportaler

Blogg listad på Bloggtoppen.se Topplista Reggad på Commo.se Vardagsbetraktelser bloggar BlogRankers.com Blogarama - Blog Directory Bloggparaden read the printed word!